FRA KENDSKAB TIL KØB: Hvorfor du ikke bør springe disse vigtige faser over i din markedsføring

Opdateret: 7. jan.

Det er fristende at tro, at man som virksomhed kan annoncere, blive set og få websitebesøg og straks konvertere det til loyale, ideelle kunder. Jeg giver mit besyv med, om hvorfor det sjældent er den rigtige løsning, og hvorfor trinene imellem er afgørende for, om du oplever resultater.

Den vigtige filtreringsproces

De fleste nyopstartede virksomheder er meget glade, når de får deres første skefuld opmærksomhed på deres brand. De sidder spændte og monitorerer websitebesøg, likes og kommentarer på de kampagner, de har kastet sig ud i. Efter en vis rum tid med tydelig online interesse, begynder det at blive frustrerende, at disse besøgende sjældent går derfra som nye kunder. Hvis det er tilfældet, er min erfaring, at det ofte er fordi, at man har en forventning om, at kendskab og salg går hånd i hånd, og at man derfor har udeladt at udarbejde en fornuftig, langvarig strategi, der sørger for at bakke op om kundernes ønsker og behov på de forskellige stadier af denne proces.


Enhver marketingnørd vil komme med deres eget bud på denne proces, og hvorledes den skal være opbygget. Jeg arbejder ud fra, at denne rejse til at blive kunde går igennem 7 cirkulære stadier; Kendskab, Tiltrækning, Tillid, Test, Køb, Gentagelse, Henvisning.

Det er forsøget på at springe de 5 andre stadier over, der ofte giver problemer som manglende salg, manglende engagement, dårlige anmeldelser, få tilbagevendende kunder eller manglende anbefalinger – for bare at nævne nogle stykker.


Hvis man som virksomhed kun planlægger Kendskabsstadiet forud og negligerer de andre stadier, er der en ret stor sandsynlighed for, at man ikke oplever de salg, anbefalinger og kundeantal man havde forventet. Hvorfor? Fordi de andre stadier i processen virker som en sund filtreringsproces, hvor de kunder, for hvem du ikke løser noget problem, bliver filtreret fra. De er uhyre vigtige, fordi du igennem disse stadier sikrer dig, at din nye kunde forstår dit produkt og dit brand, og det minimerer risikoen for, at du ender med en utilfreds kunde, en kunde, der ikke kunne drømme om at anbefale dig til andre eller værst – en kunde, der har fortrudt sit køb. Du højner sandsynligheden for at få de rigtige kunder, dem som du kan give en ekstraordinært god oplevelse, fordi du er i stand til at overstige deres forventninger.


Sidder du med et produkt, en hjemmeside eller en service, og føler du ikke, at der bliver genereret den omsætning, som du havde regnet med til trods for mange besøgende? Så kan det være, at du har brug for at nulstille maskineriet og tage dig noget tid til at udarbejde en grundig analyse og plan for dine initiativer.


Vil du gerne igang med at kortlægge denne proces for din egen virksomhed, så I kan komme godt ud over rampen? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få tilsendt vores BRIGHT MIND MAP®.

77 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle