KEND DIN IDEELLE KUNDE: Hvorfor det er altafgørende for vedvarende vækst!

Opdateret: 7. jan.




 

PPC, ROAS, CRM, CTA, SEO, SEM. Parametre, som de fleste marketingkonsulenter vægter meget højt, når de skal skabe og vurdere en annonceringsplan. Og tal er godt, det er essentielt at kende sine tal, hvis man vil skabe vækst, men placerer vi næsten for meget fokus på det? Jeg støder ofte på kunder, der tidligere har været i huse hos adskillige marketingbureauer, hvor fokus udelukkende har været på annoncering. Når jeg spørger til, om bureauet har forelagt en markedsføringsplan forinden, er svaret ofte et rungende nej. At have viden om datadrevne markedsføringsparametre er vigtigt – Marketing er nærmest amputeret uden målbarhed. Men vi bør ikke starte dér, når vi skal hjælpe nye virksomheder i gang med deres hjertebarn. Der er ofte meget på spil for de nyopstartede virksomheder, og selvom der ikke er indsamlet store mængder målgruppedata, betyder det ikke at vi bør springe let og elefant over den vigtigste del af markedsføringsstrategien – Hvem er deres ideelle kunder? Hvilket behov, lyst, ønske og drøm hjælper deres produkt eller service med at løse?

Den omvendte markedsføringsproces


Jeg hører tit vendingen "Hvordan sørger vi for at vi får mest mulig interaktion på vores annoncer?". Hvad hvis i stedet stillede spørgsmålet: "Hvordan sørger jeg for, at 100% af de mennesker, der køber mit produkt eller service, taler om, og anbefaler min virksomhed, til andre?". Hvad hvis vi arbejdede os fra slutpunktet og bagud? Hvad hvis flyttede vores fokus fra bundlinjen og til vores kunders succes og glæde?


De fleste virksomheder og erhvervsdrivende ved det jo godt. De, der klarer sig bedst, er også de virksomheder, der formår at løse et problem for deres kunder – Ikke kun på produktsiden, men på tværs af alle kontaktpunkter i hele virksomheden. Det er de virksomheder, som formår at gennemsyre hele deres DNA med denne kundecentrale, problemløsende tænkning, der oplever den største vedvarende vækst. Og de er alle startet det samme sted – med at finde og konkretisere deres ideelle kunde. Den kunde, for hvem de ved, at de kan hjælpe til at gøre hverdagen bedre, sjovere, flottere eller lettere.


Og det er en proces, ofte en proces, der kan tage lidt tid, men den er godt givet ud på den lange bane. Det er forventningen om, at man kan få potentialer konverteret til kunder ved blot at skabe kendskab til sit brand, der ofte ender med at give de forkerte eller ingen kunder – erhvervslivets svar på et one-hit-wonder. At få de rigtige kunder bør være grundstenen i alle virksomheders markedsføringsplan, for dér er der nemlig mulighed for at skabe et organisk flow af henvisninger og anbefalinger, så virksomheden kan vokse i et stabilt og vedvarende tempo.



Er du interesseret i at begynde at skifte perspektiv i din markedsføring?

Læs mere om, hvordan vi arbejder her.



#marketing #seo #customersuccess #markedsføring #strategi #companystrategy #branding #annoncering #seo

77 visninger0 kommentarer